zondag 7 juni 2015

Vaderdag label tag stropdas / Father's Day label tag tie

Bijna is het zover...
Zondag 21 juni, vaderdag! Meestal bedenk ik een dag van te voren wat dochterlief cadeau kan geven, maar deze keer ben ik zowaar op tijd begonnen met brainstormen. Tijdens deze sessie kwamen natuurlijk ook mogelijke haakobjecten naar voren. Behalve een gehaakte sjaal of trui (waar ik de rust en tijd op dit moment niet voor heb), kun je een vader niet bepaald blij maken met gehaakte hartjes en bloemetjes (die hij natuurlijk wel heel schattig en enig vindt op het moment dat ik hem dat vraag, maar nee, niet als papacadeau...). 




Vaderdag label tag met stropdas
Toch had ik de behoefte om iets te doen in vaderdag-sferen. Ik bedacht `Vaderdag label tags´ met een stropdas erop. Ik hoop dat jullie de stropdas er ook in terugzien, eerder werd deze namelijk aangezien voor een voetzool, dus.... :-S.



GRATIS PATROON
Het patroon is geïnspireerd op het patroon van Bag of Joe. Ik heb hier een eigen draai aan gegeven en mijn patroon hieronder uitgeschreven.



Patroon Label tag
Haak 13 losse en 1 extra losse om te keren.
1) 1v in de 2e v en de volgende 12v (13v). Haak 1 losse. Keer het werk.
2)  13v en 1 losse. Keer het werk.
3-18) Herhaal toer 2 (13v).
19) 6v, 1 losse (dit wordt het gat voor het touwtje), haak 6 v in de laatste 6v, haak 1 losse. Keer het werk.
20) 6v, 1v in de ruimte van de vorige toer, haak 6 v, haak 1 losse. Hecht af en ga over op een andere kleur (wit).
21) Haak rondom vasten . (Tip! Op de korte kanten haak je de vasten in de vasten van de vorige toer. Op de lange kanten haak je de vasten in de duidelijke ruimtes die je ziet. Zorg dat je op de hoeken 1 losse haakt, zodat de hoeken daadwerkelijk hoeken blijven en niet rond worden.)

Patroon stropdas
Haak 3 losse en 1 extra losse om te keren.
1) 1v in de 2e v en de volgende 2 v (3v). Keer het werk.
2) 3v, haak 1 losse. Keer het werk.
3-4) Herhaal toer 2.
5) 2 v in de 1e v, 1 v, 2v in de volgende v (5v), 1 l. Keer het werk.
6-8) 5v, 1 l. Keer het werk.
9) 2v in de 1e v, 3v, 2 v in volgende v (7v), 1 l. Keer het werk.
10) 2v samen haken, 3v, 2v samenhaken (5v), 1 l. Keer het werk.
11) 2v samen haken, 1v, 2v samenhaken (3v), 1 l. Keer het werk.
12) 3v. Wissel van kleur (naar wit)
13) Haak rondom vasten en op alle hoeken (5) 1 losse tussendoor. Houd 1 lange draad over, hiermee naai je de stropdas vast op het label.

Finally...
Nu nog de finishing touch... Knip een stuk touw af en doe deze door het gaatje in het labeltje. Bevestig hieraan tevens een briefje met tekst naar keuze (maak deze bijvoorbeeld in Word en print hem uit en perforeer er 1 gaatje in). En klaar is jouw persoonlijke label!


Ik maak het cadeautje nog iets persoonlijker door er schattige vader-dochter foto bij te voegen :-)


Bedankt voor het volgen van mijn blog! Mocht je een foutje tegenkomen in het patroon (het is mijn eerste echte patroon), laat het me even weten! 

#Vaderdag
#Father'sDay 



2 opmerkingen:

  1. Wat zijn die mooi!!! Dank je wel voor het delen ervan! Ik probeer het straks nog eens uit, hier is het morgen al Vaderdag (België)
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Sofie! Ben benieuwd naar je resultaat! (En ik hoop dat mijn patroontje klopt :-S) Groetjes, Saskia

      Verwijderen